W sprawie COVEC potrzebna transparentność
Kilka tygodni temu australijscy
dziennikarze przedstawili materiał pokazujący jak
KPCh wpływa na życie polityczne i gospodarcze w Australii min. za pomocą łapówek i
zastraszania (pisałam o tym TUTAJ)
W materiale stacji ABC
opisano min. przypadek byłego ministra handlu Andrew Robba, który został
zatrudniony jako specjalny konsultant
przez chińskiego biznesmena powiązanego z KPCh. Wynagrodzenie Robba to 880 tys. AUD. Sprawa jest dlatego
kontrowersyjna, że Robb wcześniej negocjował umowę o wolnym handu z Chinami. Chiński
biznesmen, który zaoferował mu pracę, Ye
Cheng, jest powiązany z KPCh i
jest w zarządzie firmy Landbridge, która
uzyskała prawo wynajmu na 99 lat portu Darwin w Australii. Niedawno okazało się, że firma Landbridge na transkację w Australii wzięła pożyczkę od z jednego z chińskich banków i w tej chwili nie jest w stanie spłacać oprocentowania. Krótko mówiąc pieniędzy na
zmodernizowanie portu nie ma – a to obiecano stronie australijskiej.
Przykładów korumpowania przez
Chiny polityków zagranicą jest wiele. Dlatego ważnym jest, aby wszelkie umowy
jakie strona polska zawiera z Chinami były transparentne.
Informacja, że umowa pomiędzy Generalną Dyrekcja Dróg
Krajowych i Autostrad, a chińską spółka budowlaną COVEC (kontrolowaną przez
chińskie władze) jest tajna pokazuje, że władze PiS albo nie widzą zagrożeń (albo
udają że nie widzą) jakie towarzyszą chińskim inwestycjom.
Krzysztof Kondraciuk,
Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad zapewnia, że ugoda "przyczyni
się to do wzmocnienia polsko - chińskiej kooperacji gospodarczej i handlowej" i "przyniesie
konkretną współpracę, zarówno z COVEC jak i innymi przedsiębiorstwami Państwa
Środka".
“Mamy nadzieję, że to
wydarzenie pozwoli nam dalej budować wizerunek rzetelnego partnera w Polsce i
otworzy drzwi do udziału w przetargach w Polsce i całej Europie dla chińskich
przedsiębiorstw”, powiedział o zawarciu ugody Pan Shi Ping, przewodniczący Rady Dyrektorów
Konsorcjum
Obaj panowie się mylą
….sprawa wieloletniego sporu związanego z budową odcinków autostrady A2
pomiędzy Łodzią a Warszawą zapoczątkowanego jeszcze w 2011 r., powinna być wyjaśniona polskim podatnikom. Inaczej trudno mówić o rzetelności.
Przejmowanie sposóbu działania KPCH - tajne przez poufne - licząc na to, że COVEC i chińskie banki znów nam coś wybudują, gdy wiadomo jak skorumpowani są chińscy politycy i chiński biznes tylko przeczy rzetelności.
Przejmowanie sposóbu działania KPCH - tajne przez poufne - licząc na to, że COVEC i chińskie banki znów nam coś wybudują, gdy wiadomo jak skorumpowani są chińscy politycy i chiński biznes tylko przeczy rzetelności.
Tej rzetelności nie wzbudzają
też takie informacja jak ta z Kenii, gdzie właśnie zawalił się most budowany
przez COVEC.
-->
Komentarze
Prześlij komentarz